Przychodzimy na świat z naturalnym, zdrowym poczuciem własnej wartości. Niestety, zdarza się tak, że wraz z czasem "gubimy" gdzieś ten naturalny dar. Często odbywa się to za sprawą oddziaływań naszego najbliższego otoczenia, osób bliskich. Rzadko jest tak, że mają oni świadomość tego co robią, do czego prowadzą podejmowane przez nich działania lub brak pewnych aktywności a także słowa, które kierują w naszą stronę.

Dobra informacja jest taka, że jest to obszar, nad którym można pracować. Możemy odzyskać nasz naturalnym potencjał - poczucie własnej wartości.

🤔Co to jest właściwie poczucie własnej wartości????

Najbardziej do mnie przemawia definicja, że "jest to realistyczna, doceniająca opinia o sobie samym". Jest ona uczciwa, dokładna, adekwatna oraz wskazująca na przyjazne wobec siebie uczucia. Jest to świadomość swoich mocnych stron a także obszarów, w których jesteśmy słabsi (przecież niezbyt realnym byłoby oczekiwanie, że w każdym obszarze życia będzie najlepsi) i akceptacja tego. Jest to bezwarunkowa akceptacja siebie - akceptujemy siebie takimi jakimi jesteśmy a nie tylko wtedy gdy......

Nasze poczucie własnej wartości w sposób naturalny ulega delikatnym zmianom. Może być jednak tak, że pod wpływem pewnych czynników np. szkodliwych oddziaływań otoczenia może ulec ona załamaniu. Można jednak powrócić do siebie, odzyskać własne poczucie wartości podejmując w tym kierunku określone działania czy też korzystając z pomocy w tym zakresie ze strony specjalisty. Warto o siebie zadbać, pozwolić sobie pomóc aby każdy dzień stanowił źródło radości i satysfakcji a kolejne wyzwania, przed którymi stawia nas życie były łatwiejsze do pokonania.

Czy wiesz, że poczucie własnej wartości:

  • jest jednym z ważniejszych wyznaczników szczęścia
  • ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia, zarówno        fizycznego jak i psychicznego
  • brak poczucia własnej wartości może przyczynić się do wielu problemów zdrowotnych np. depresja, nadmierny lęk, stres, bóle głowy, bezsenność czy problemy gastryczne itd.
  • jest podstawą rozwoju człowieka
  • wiąże się z większym zadowoleniem z życia, relacji
  • wiąże się z wyższym poziomem szczęścia
  • zwiększa motywację do zaangażowania w życie, pracę, edukację
  • jest jednym z predyktorów osiągnięć,
  • zwiększa poczucie dobrostanu w życiu
#poczuciewartości #poczuciewłasnejwartości #zdrowie #zdrowiepsychiczne #psycholog #psychologonline #terapeuta #terapiaonline #mentalhealth #mentalillness #happiness #rozwój #kometencje #motywacja #siła #emocje #samoocena #samooakceptacja #szczęście

 


Czy zauważyłeś/zauważyłaś jak często porównujemy się do innych. Z zapartym tchem potrafimy śledzić social media, słuchać różnych opowieści. Obserwujemy konkretne, mniej lub bardziej znane osoby. Zaczynamy i kończymy dzień od "spotkania" w wirtualnym świecie. Oglądamy zamieszczone zdjęcia (piękne są), czytamy opisy niezwykłego, pięknego, usłanego sukcesami i szczęściem życia. Trochę, być może, mamy wrażenie, że uczestniczymy w tym wyjątkowym życiu? Skoro "widzimy" się z tą osobą/osobami kilka razy dziennie to też możemy mieć poczucie znajomości, nawet przyjaźni. Niektóre wpisy, mamy wrażenie, są nawet do nas adresowane... Niezwykle istotne pytanie chciałabym w tym miejscu zadać: czy dzięki temu czujemy się dobrze, lepiej? 

Niestety z niepokojem zauważam, że znacznie częściej obserwując życie innych osób porównujemy się do nich i zaczynamy czuć się coraz gorzej:

"ona to ma figurę", "on to ma szczęście" "ona ciągle jest na jakiś fajnych wyjazdach, a ja...." "on to ma kasy, może sobie pozwolić na wszystko" "jej to się wszystko udaje", "ona to odniosła sukces, dom, praca, wakacje, przystojny chłopak...", "no tak, mi to się nigdy nic nie udaje", "chciałabym być taka jak ona.." itd.

Może czas zadbać o siebie i swoje samopoczucie? Zobaczyć siebie jako wartościową, wyjątkową osobę.

Kilka przydatnych informacji:
- w social mediach zazwyczaj prezentujemy swój najlepszy, nie zawsze zgodny z codzienną rzeczywistością, wizerunek
- niezbyt często wrzucamy fotki ze "zwykłym" śniadaniem np. typu chleb z żółtym serem i herbata - zaazwyczaj gdy wykreujemy piękne wizualnie śniadanie wtedy chwalimy się nim przed światem - nie oznacza to przecież, że zawsze tak jemy
- gdy spędzamy kolejne wakacje na działce (nawet jeśli sprawia nam to przyjemność) rzadko wstawiamy zdjęcie opatrzone tytułem "moje wymarzone wakacje"
- nie robimy sobie fotki gdy po nieprzespanej nocy z powodu kataru własnego lub własnych dzieci nie przespaliśmy nocy a nawet jak zrobimy to raczej rzadko odczuwamy pokusę aby taką fotkę wrzucić w social media

Prawdziwe życie nie wgląda tak jak kreowane jest w social mediach więc w jakim celu porównywać się do czegoś czego być może nie ma?

Każdy z nas jest inny i wyjątkowy. Warto zadbać o relację ze sobą. Zauważyć to co mamy w sobie dobrego. Cieszyć się tym.
Każdy z nas ma też słabsze strony (nie można przecież być we wszystkim naj) i to jest naprawdę ok.

Spojrzałam na róże w wazonie. Każda inna choć podobna do drugiej. Czy mogę wybrać, która najpiękniejsza? Która jest lepsza od innej? Nie. Każda jest wyjątkowa, ma swój urok a razem tworzą niezwykłą kompozycję.
Tak więc bądźmy jak te róże. Wraz z innymi ludźmi, trochę podobnymi a jednak zupełnie rożnymi twórzmy przyjazną przestrzeń. 


#psycholog #byćsobą #zdrowiepsychiczne #psychologonline #terapia #terapeuta #psychologia #psychologist #psychology #mentalillness #mentahealth #siła #moc #porównywanie #akceptacja #samooakceptacja #poczuciewłasnejwartości

 


Na zdrowie człowieka i to zarówno fizyczne jak i psychiczne wpływ ma wiele czynników. Należą do nich m.in. czynniki genetyczne, styl życia (odżywianie, aktywność fizyczna, sen, "higiena" psychiczna), środowisko w jakim żyjemy, opieka zdrowotna.
Jednym z bardziej istotnych czynników, na który tak naprawdę to my mamy największy wpływ, jest styl życia. Jest to czynnik można powiedzieć "ogólnodostępny", tak naprawdę to od nas zależy czy go wykorzystamy czy nie.
Już od wieków wiadomo, że to co jemy ma znaczący wpływ na to jak funkcjonujemy. Sposób odżywiania wpływa na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne, nasze samopoczucie i długość życia.
👉 łatwo możemy zauważyć zależność pomiędzy naszym samopoczuciem a tym czy jesteśmy głodni. Gdy odczuwamy głód nasz nastrój często ulega obniżeniu, czujemy dyskomfort, czasem nerwowość, złość. Spadek poziomu cukru wpływa na nasze samopoczucie psychiczne.

Zauważyć można niepokojące dane mówiące, że pomimo rozwoju w zakresie wiedzy medycznej, stosowanej farmakologii, metod terapeutycznych itd. cały czas mamy do czynienia ze wzrostem statystyk dotyczących obszaru zdrowia psychicznego. Wiele działamy w zakresie sposobów leczenia, farmakoterapii. Niestety nasza świadomość w zakresie stylu życia, żywienia, snu, aktywności fizycznej i wpływu tych czynników na zdrowie jest ciągle niewielka. Mamy niebezpieczną tendencję do wyboru leczenia zamiast zapobiegania-profilaktyki. Tak – profilaktyka jest niezwykle ważna i skuteczna.
Mamy coraz większą świadomość zależności pomiędzy stylem żywienia a chorobami somatycznymi takimi jak np. cukrzyca, choroby nowotworowe. Zdajemy sobie sprawę w jaki sposób na nasze zdrowie wpływa nadmierna masa ciała. Potrafimy zrozumieć, że to co jemy wpływa na to jak będzie postępować leczenie chorób somatycznych.
W przypadku chorób natury psychicznej świadomość wpływu sposobu żywienia na ich powstawanie i skutecznośc leczenia jest nadal niewystarczająca. Jednak fakt jest taki, że jest to niezwykle istotny czynnik, który wpływa zapobiegawczo a w przypadku zaistnienia problemów zwiększa skuteczność leczenia.


👉 badania pokazują istotny wpływ sposobu żywienia na skuteczność terapii epizodów depresji.
👉 naukowcy dowiedli również duży wpływ żywienia na pojawianie się stanów lękowych, psychotycznych, zaburzeń poznawczych, schizofrenii..


Warto więc w sposób świadomy wybierać produkty, które się spożywa. Przede wszystkim zaleca się unikanie żywności wysoko przetworzonej. Zbyt duża podaż cukru również nie jest wskazana. Dobrze zbilansowana dieta i aktywność fizyczna mają niezwykle istotny wpływ na nasze zdrowie.

 

Źródła:
Sakowski Łukasz, Wpływ jedzenia na psychikę
Walczak Małgorzata, Kiedy mózg spotyka jelito, czyli o znaczeniu odżywiania dla zdrowia psychicznego; (2018)
www.instytutpsychodietetyki.pl
#psycholog #psychologia #pomocpsychologiczna #wsparcie #terapeuta #terapiaonline psychologonline #health #zdrowie #zrowiepsychiczne #mentalhealth #mentalillness #świadomejjedzenie #wiemcojem #stylżycia #stylodżywiania #odżywianie 

Według najnowszych badań w najbliższych latach choroby psychiczne staną się dominującym problemem zdrowotnym na świecie. Nie jest tajemnicą, że zdrowie psychiczne łączy się bezpośrednio ze zdrowiem fizycznym. Co za tym idzie, jeśli w porę nie zadbamy o nasze zdrowie psychiczne będzie miało to również swoje negatywne konsekwencje w obszarze zdrowia fizycznego. Ma to bezpośredni wpływ na jakość naszego życia, poczucie dobrostanu i długość życia. 

Jeśli zależy nam aby w dobrym zdrowiu fizycznym i psychicznym dożyć późnych lat warto już dziś zadbać np. o swoje emocje. Zaopiekowanie się tym obszarem naszego życia jest naprawdę skutecznym sposobem na zdrowe życie. 

Życie bez doświadczania różnego rodzaju stresów, napięć, strat nie jest możliwe dlatego tak istotnym jest poznanie i stosowanie odpowiednich działań profilaktycznych w tym zakresie. Jeśli nauczymy się w jaki sposób radzić sobie z wszelkiego rodzaju napięciami, czynnikami stresogennymi ich szkodliwe działanie na nasz organizm możemy zminimalizować.

Jeśli w naszym życiu pojawiają się trudne sytuacje, które stanowią dla nas, na dany moment, nadmierne obciążenie warto skontaktować się ze specjalistą i pozwolić sobie pomóc. Tłumione emocje niestety nie znikają. Zalegają w naszym organiźmie, kumulują się i w najmniej spodziewanym momencie "wielką falą" powracają pod postacią np. stanów lękowych, epizodów depresji, chorób somatycznych, dolegliwości bólowych czy wybuchów agresji. 

Korzystając z pomocy specjalisty, wprowadzając odpowiednie działania profilaktyczne dbamy o swoje zdrowie i życie.


Depresja jest dziś jedną z bardziej rozpowszechnionych chorób na świecie. Współczynnik zapadalności (liczba nowo rejestrowanych przypadków) w ciągu roku wynosi od 5 do 10%. Wartość ta różni się w zależności od płci. Zapadalość na depresje jest dwukrotnie większa u kobiet niż mężczyzn.

Jest to bardzo poważne schorzenie zagrożone samobójstwem. Depresja charakteryzuje się nawrotowością co oznacza, że w ciągu życia osoby mogą pojawiać się nawroty objawów depresyjnych. Jest chorobą demokratyczną - nie wybiera np. pośród określonej grupy społecznej, każdy może na nią zachorować. Nie ma znaczenia poziom wykształcenia, zasobność portfela czy wykonywany zawód. Jest chorobą przewlekłą. Epizody depresyjne mogą pojawiać się w życiu człowieka wielkrotnie.

Co jest istotne i jednocześnie zatrważające w okresie pandemii częstość występowania depresji i związanych z nią prób samobójczych, samobójstw wzrosła prawie dwukrotnie. 

Bardzo ważne abyśmy my, jako społeczeństwo byli świadomi depresji jako choroby, nie bagatelizowali jej objawów i w odpowiednim czasie (szybko) reagowali i zgłaszali się po pomoc do specjalistów. Równie ważne abyśmy byli uwrażliwieni na występowanie objawów depresji u swoich bliskich. Depresja jest chorobą jak każda inna choroba - nie powinna być powodem stygmatyzacji!

Osobie chorej na depresję nie pomożemy mówiąć: "weź się w garść' , "uszy do góry", "co Ty masz za zmartwienia?!", "nie przesadzaj", "nie użalaj się nad sobą", "musisz być twardy(a)" - wyrzućmy takie rady i im podobne od razu do kosza. 

Jeśli nie wiesz jak się zachować wystarczy, że będziesz blisko, zapytasz/powiesz: "jak mogę Ci pomóc?", "nie wiem jak Ci pomóc, jednak pamiętaj, że jestem obok", "bardzo chcę Ci pomóc", "jestem przy Tobie, jestem gotowy(a) Ci pomóc, podpowiedz mi jak mogę to zrobić".

   Zaburzenia depresyjne występują niezależnie od osoby.     Nie powinny być powodem do odczuwania poczucia winy, wstydu z tego powodu. 

Pamiętajmy. Odpowiednio szybka reakcja ze strony osoby cierpiącej z powodu objawów depresji / ze strony jej otoczenia, wsparcie okazywane przez osoby bilskie i zgłoszenie się po pomoc do specjalisty pozwala na powrót do dobrego, satysfakcjonującego życia. 

Gdy zauważysz, że osoba z Twojego otoczenia przestała odczuwać radość, satysfakcję z rzeczy, które do tej pory sprawiały jej przyjemność, gdy ocenia siebie i swoją przyszłość w negatywnych barwach, gdy bez żadnej obiektywnej przyczyny od dłuższego czasu nic nie sprawia jej przyjemności, nie interesuje jej, mówi o poczuciu nicości, mówi o bezsensowności jakiejkolwiek aktywności/życia, ma problemy z jakąkolwiek aktywnością, najchętniej pozostawałaby przez cały dzień w łóżku- nie bądź obojętny(a), zareaguj. Depresja powoduje naprawdę duże cierpienie i realne zagrożenie. Możemy pomóc.

Źródło: wykład prof.Angelous Halaris
obraz: internet


Copyright (c) 2020, Wszelkie prawa zastrzeżone. Gabinet  Psychologiczno-Terapeutyczny "Papilio"
Liczba odwiedzin: 4222